27 May 2009

EMAC2009...firms can only offer a value proposition; value actualization is performed by customers !

Μόλις τελείωσε η πρώτη μέρα του συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μάρκετινγκ (http://www.emac2009.org/) εδώ στη Νάντ, και πριν ξεραθώ στον ύπνο γιατί αύριο με περιμένει διπλή παρουσία με παρουσιάσεις competitive paper & poster, βλέπω πως και ακαδημαϊκά η τάση είναι η ίδια και με την αγορά...πρέπει να δούμε τα ίδια πράγματα με άλλο τρόπο αν θέλουμε να τα αλλάξουμε!

Η πιο σημαντική τάση για το επιστημονικό μάρκετινγκ αυτή τη στιγμή είναι η Νεα Λογική της Κυριαρχίας της Υπηρεσίας ή όπως λεν και στο χωριό του Θέμη, New Service-Dominant (S-D) Logic.
Με απλά λόγια ΔΕΝ υπάρχει πλέον καταναλωτικό μάρκετινγκ...ή για να είμαστε λιγότερο αφορητικοί δεν υπάρχει μάρκετινγκ για προϊόντα χωρίς αυτά να θεωρούνται πως αποτελούν ένα μέρος μιας παρεχόμενης υπηρεσίας. Δηλαδή το προϊοντικό μάρκετινγκ είναι μέρος του μάρκετινγκ υπηρεσιών και όχι το αντίστροφο, αμερικάνικο-φαστ-φουντ θεωρία που μας έτρεφε ως πρόσφατα!

Σας αφήνω με τις βασικές αρχές της νέας θεώρησης των ίδιων πραγμάτων!

New Service-Dominant (S-D) Logic presents its message through ten foundational premises. In brief, these premises put the following to the fore:
Service is the fundamental basis of exchange and all social and economic actors (firms, customers, etc) are resource integrators that interact through mutual service provision to co-create value.
“Service” refers to the process of one actor’s resources for another actor’s benefit, and should not be confused with “services” – intangible goods; goods are merely distribution mechanisms of service provision.
Both firms and customers are viewed as active participants in the value-creation process as opposed to the mainstream marketing idea that firms create and deliver value and customers just react and consume it.
That is, the customer is always a co-creator of value.
Thus, firms can only offer a value proposition; value actualization is performed by customers idiosyncratically, in the context of their own lives.
The network aspect is implicit through the statement that all social and economic actors are resource integrators, implying that value creation takes place through interaction in complex networks.
S-D logic is intended to capture evolutionary thinking about value creation and exchange and is subject to ongoing, open development.

Θές περισσότερα? Για διάβασε: Vargo, S. L. and Lusch, R. F. (2008a), “Service-dominant logic: continuing the evolution”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36 No 1, pp.1-10; and Vargo, S. L. and Lusch, R. F. (2008b), “Why ‘service’?” Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36 No 1, pp.25-38.

Καληνύχτα

No comments:

Post a Comment